نویسندگان:
ابراهیم مولوی1 ، زکیه بیرجندی فخرآبادی2 ، زهرا صابر3 ، رقیه اسدی گندمانی4 .1دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت مربی جهادی
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3کارشناسی روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
4دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک هیجانی در کودکان عادی و پرورشگاهی انجام شد روش پژوهش علی مقایسه ای بود که براساس آن به بررسی مقایسه ادراک هیجانی کودکان عادی و پرورشگاهی پرداخته شد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پسر و دختر عادی و پرورشگاهی شهرستان بجنورد ۹۸ ۹۹ بود حجم نمونه ۲۴ نفر ۴۲ نفر کودکان عادی و ۵۱ نفر کودکان پرورشگاهی بود که به صورت روش نمونه گیری در دسترس، از مدارس دبستانی و پرورشگاه نمونه گیری انجام شد داده ها با استفاده از آزمون ادراک هیجانی پونز جمع آوری شد نتایج آزمون t برای مقایسه میزان ادراک هیجانی کودکان عادی و پرورشگاهی نشان داد که تفاوت معنی داری از لحاظ ادراک هیجانی در بین کودکان عادی و پرورشگاهی مشاهده شده است sig=۰/۰۰۰ بنابراین، می توان بیان کرد که ادراک هیجانی در کودکان عادی بیشتر از کودکان پرورشگاهی است