نویسندگان:
رضا میرعرب رضی1 ، سیده محیا حسینی2 ، جواد زارع منش3 .1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازنداران، بابلسر، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
چکیده فارسی: آموزش و پرورش سازمانی پویا در جامعه محسوب گردیده که وظیفه آموزش پایه را بر اعضای جامعه برعهده دارد معلمان، که از محورهای مهم در آموزش و پرورش محسوب می گردند از جمله عواملی که می تواند در مطلوبیت وضعیت معلمان اثرگذار باشد اخلاق حرفه ای و رفتارنوآورانه است هر میزان که اشخاص از نظر اخلاق حرفه ای در سطح بالاتری قرار گیرند به همان میزان رفتار و همچنین تلاش و کوشش بیشتری در راستای رسیدن به اهداف خود انجام خواهند داد نوآوری، اساس توسعه و ماندگاری سیستم های اجتماعی بوده و دستیابی به نوآوری، نیازمند هوش و رفتار نوآورانه است هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای بر رفتار نوآورانه در میان معلمان مقطع ابتدایی ناحیه یک یزد می باشد از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ روش انجام تحقیق توصیفی پیمایشی می باشند جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان، مدیران و دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه ۲ یزد می باشند که تعداد معلمان آقا و خانم برابر ۷۱۰ نفر، مدیران ۱۰۵ و دانش آموزان ۲۵۰۰۰ می باشد که روش مورد استفاده برای نمونه گیری روش تصادفی طبقه ای است برای تعیین حجم نمونه نیز از جدول مورگان استفاده شده است که طبق این جدول تعداد نمونه آماری برابر ۲۵۰ نفر بدست آمده است که به صورت نسبی برای گروه معلمان ۱۰۰ ، مدیران ۵۰ و دانش آموزان ۱۰۰ می باشد تحقیق حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است در بخش نظری، اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی بدست آمد و در بخش عملی، برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی و از پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای کادوزیر با پایایی ۸۰ / ۰ استفاده گردیده است تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با آزمون های تحلیل واریانس و T تک نمونه ای انجام گرفته است نتایج یافته های تحقیق حاکی از آن است که وضعیت میانگین اخلاق حرفه ای از دیدگاه معلمان، مدیران و دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد کمتر از حد متوسط قرار دارند و بالاترین میانگین اخلاق حرفه ای در گروه دانش آموزان و کمترین میانگین مربوط به گروه معلم بود و همچنین وضعیت ابعاد رهبری اخلاقی شامل مسئولیت پذیری، رفتارفردی، برتری جویی و رقابت طلبی، صادق بودن، احترام به دیگران از دیدگاه معلمان، مدیران و دانش آموزان کمتر از حد متوسط قرار دارد و همچنین وضعیت اخلاق حرفه ای بر حسب جنسیت و تحصیلات در هر سه گروه تفاوت معنی داری ندارد