نویسندگان:
امیر غنوی1 ، سیده فاطمه جامی سوقه2 ، مهدی شاه مرادی3 ، زهره کیا4 .1استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه مارلیک، نوشهر، ایران
3استادیار دانشگاه مارلیک، نوشهر، ایران
4مدرس دانشگاه مارلیک، نوشهر، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر اقدام برای رشد فردی، سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی مطالعه موردی معلمان ابتدایی شهرستان چالوس می باشد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی معلمان ابتدایی شهرستان چالوس که ۳۰ نفر از این افراد به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری آزمایشی و گواه به صورت تصادفی ساده جای گشت می شوند ابزار اندازه گیری شامل پرسشناه اقدام برای رشد فردی روبیتچک و همکاران ۲۰۱۲ با ۶ سال؛ پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی با ۲۶ سوال و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل با ۳۲ سوال می باشد برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از روش های آمار استنباطی تحلیل کواریانس استفاده شد در پژوهش ۳۰ نفر نمونه انتخاب می شود به دو گروه آزمایش و نترل تقسیم شدند، نتایج دادکه آموزش مهارت های زندگی بر اقدام برای رشد فردی، سازگاری معلمان ابتدایی شهرستان چالوس موثر است و موجب افزایش کیفیت زندگی آنها خواهد شد