نویسندگان:
رویا عبداله پور1 ، سپیده توانا2 ، الهام احمدی3 .1نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی اراک و مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس رشت
2کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات آیت الله آملی
3کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد رشت واحد پل طالشان
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر نقاشی درمانی بر تکانشگری کودکان ۴ تا ۷ساله شهر رشت انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستان شهر رشت در سال ۱۳۹۷ می باشند، تشکیل دادند که تعداد ۳۰ نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به شیوه ی کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند برای سنجش ابتدا از پرسشنامه تکانشگری هرشفیلد استفاده شد سپس نقاشی درمانی به مدت۸ جلسه فقط بر روی گروه آزمایش اجرا شد پس از پایان اجرای متغیر مستقل پس آزمون بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آنکوا با نرم افزار spss استفاده شد یافته ها نشان دادند اثر بخشی نقاشی درمانی بر میزان تکانشگری موثر است باتوجه به موثربودن هنردرمانی بر کاهش تکانشگری کودکان پیشنهاد می گردد روانشناسان و متخصصان کودک از این شیوه درمانی نیز در کاهش تکانشگری این کودکان استفاده کنند