نویسندگان:
راضیه بدیعیان1 ، محسن غلامی قاجاری2 ، معصومه نعمتی3 .1دانشجوی فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه اصفهان
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی موسسه آموزش عالی روزبهان
3دکتری روانشناسی، موسسه آموزش عالی روزبهان
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش اثربخشی طرحواره درمانی بر محرومیت هیجانی نوجوانان تحت پوشش بهزیستی شهرستان ساری بود تحقیق حاضر از لحاظ نوع، کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است جامعه ی آماری شامل نوجوانان زیر ۲۴ سال و تحت پوشش بهزیستی شهرستان ساری به تعداد ۱۰ نفر است با توجه به روش نمونه گیری تمام شمار، همه ی ۱۰ نفر در نظر گرفته می شود در پژوهش حاضر گردآوری اطالعات به کمک پرسشنامه ی محرومیت هیجانی با ۱۰ سوال می باشد تجزیه و تحلیل داد ها در دو قالب توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS نسخه ی ۲۵ انجام شد نتایج نشان داد آموزش های مبتنی بر طرحواره درمانی باعث تغییر در سطح میزان محرومیت هیجانی نوجوانان شده است با توجه به نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس، این مطالعه نشان داد آموزش طرحواره درمانی می تواند باعث کاهش میزان محرومیت هیجانی آنان شود