نویسندگان:
گلناز عالم گردخطبه سرا1 ، سیده سوسن احمدی2 ، سپیده امیرخانی3 .1دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیموتربیت اسلامی، دانشگاه پیام نور
2دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس الزهرا س زنجان، ایران
3دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس الزهرا س زنجان، ایران
چکیده فارسی: تحقیق حاضر با هدف تحلیل مقوله آموزش و پرورش چندفرهنگی در کتاب درسی پایه ششم ابتدایی صورت گرفته است روش پژوهش در این تحقیق، تحلیل محتوای کمی توصیفی است جامعه آماری در این تحلیل کتاب درسی فارسی پایه ششم ابتدایی و نمونه آماری، تمامی دروس فارسی از نظر میزان پرداختن به مقوله آموزش و پرورش چندفرهنگی است معیار توصیف در این تحلیل، آموزش و پرورش چند فرهنگی با تاکید بر فرهنگ های مختص به کشور ایران و همچنین رویکرد بلوم درباره اهداف آموزشی می باشد طبقه بندی آموزش و پرورش چند فرهنگی در قالب ۷ مولفه در این تحلیل به کار گرفته شده است در این تحلیل رویکرد بلوم درباره اهداف آموزشی مدنظر قرار گرفته شده و واحد ثبت نیز جمله می باشد نتایج پژوهش، نشان دهنده آن است که میزان توجه به طراحی و تدوین آموزه های مقوله آموزش و پرورش چندفرهنگی در اهداف برنامه درسی کتاب فارسی پایه ششم ابتدایی مطلوب نیست