نویسندگان:
حجت صفار حیدری1 ، سارا مرتضویان2 .1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد اصفهان، دانشگاه پیام نور ، مرکز اصفهان ، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر تحمل بلاتکلیفی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بود از میان جامعه آماری، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد ۳۰ دانش آموز که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و بصورت تصادفی در ۲ گروه ۱۵ نفره آزمایشو کنترل گزینش شدند که گروه آزمایش، آموزش شفقت به خود را براساس برنامه درمانی گیلبرت ۲۰۱۲ ؛ ترجمه اثباتی و فیضی، ۱۲ ۱۳۹۵ جلسه درمان دریافت کرد و سپس پرسشنامه های تحمل بالاتکلیفی فریستن و احساس تعلق به مدرسه بری اجرا گردید همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس از نرم افزار spss ۲۲ استفاده شد نتایج پژوهش حاکی از این بود که تحمل بلاتکلیفی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان شرکت کننده در گروه آزمایش، به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود P= ۰/۰۰۰۱ به عبارت بهتر آموزش شفقت به خود باعث افزایش توانایی تحمل بلاتکلیفیو احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان میشود