نویسندگان:
زهرا قلندری1 ، وجیهه فرهمندغربی2 ، زهرا کاظمی3 .1دانشگاه آزاد اصفهان
2دانشجوی کارشناسی حسابداری و دبیر آموزش و پرورش فارس گراش
3کارشناسی علوم تربیتی و کارمند آموزش و پرورش فارس درودزن
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین یادگیری معکوس با یادگیری مشارکتی و یادگیری راهبردی بود روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت همبستگی بود جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزانی است که در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ به شیوه یادگیری معکوس مشغول تحصیل بوده اند که از بین آنها ۴۳۱ نفر به عنوان نمونه پژوهش، از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه یادگیری معکوس، یادگیری راهبردی تقوایی و حجازی ۱۳۹۷ و یادگیری مشارکتی استیفان و همکاران ۲۰۰۷ استفاده شد برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده شد یافته ها نشان داد که ارتباط معناداری بین یادگیری معکوس و یادگیری مشارکتی و یادگیری راهبردی وجود دارد با توجه به یافته های بدست آمده می توان گفت حرکت از آموزش سنتی به سمت طراحی و اجرای شیوه های نوین یادگیری از جمله یادگیری معکوس امری ضروری است