نویسندگان:
عباس شکاری1 ، امیرحسین غلامی بیناباج2 ، میترا حیدری3 ، فرخ رو جلیلی4 .1استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان
2دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران
3دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان فعال محور بودن متن، شکل و نمودار و فعالیتهای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدای سال ۱۳۹۸ انجام شده است ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهه تحلیل مبتنی بر روش ویلیام رومی که روایی آن توسط صاحبنظران این حوزه تایید شده است یافته ها نشان میدهد کتاب موردنظر در زمینه متن با ضریب ۰/۰۶۳، متنی غیرفعال و به دنبال ارائه مستقیم اطلاعات است تصاویر کتاب با ضریب ۳/۵، بیانگر فعال محور بودن تصاویر، نمودارها و شرایط را برای فعالیت فراهم میآورد فعالیتهای کتاب با ضریب ۱/۷، بیانگر فعالیتهایی پویا و زمینه یادگیری فعال را به وجود می آورد