نویسندگان:
مریم بختیاروند1 ، مهدی فتحی هفت چشمه2 ، مرادعلی میرزایی3 .1دانشجوی دکتری تعلیموتربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)
2دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز
3دکترای آموزش زبان فارسی دانشگاه تبریز
چکیده فارسی: اضطراب امتحان یکی از دلیل اصلی افت تحصیلی و ضعیف شدن پایه تحصیلی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی ابتدایی است پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان پسران مقطع راهنمایی انجام شد این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل می باشد جامعه مورد مطالعه دانش آموزان پسر پایه اول تا سوم مقطع راهنمایی شهرستان سنندج بودند تعداد۶۰ نفر از دانش آموزان به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و به تصادف به دو گروه ۳۰ نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون در هر دو گروه اجرا شد گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه تحت مداخلات شناختی رفتاری قرار گرفتند گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند مداخلات شناختی رفتاری در کاهش اضطراب امتحان موثر بود اندازه اثر در این تحقیق ۳۱/۰ به دست آمد آموزش شناختی رفتاری شیوه ی موثر در کاهش اضطراب امتحان است بنابراین از این مداخله می توان برای بهبودعملکردتحصیلی در کلینیک ها استفاده نمود