نویسندگان:
رضا علی نوروزی1 ، لیلا مهدوی2 .1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
2کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه اراک
چکیده فارسی: در طراحی برنامه های درسی و آموزشی ارزشیابی نقش بارز و تعیین کننده دارد که در تمام مراحل باید انجام گیرد برنامه های درسی مدارس برای شناسایی نقاط قوت و ضعف باید ارزیابی شوند چنین برنامه هایی نقاط شروع حیاطی درتدوین برنامه های بهسازی ،که به اندازه کافی خاص و واقع بینانه برای ارائه هستند در هر فعالیت که بر مبنای برنامه ای پیش ساخته برای نیل به هدف معین اعمال می شود ، سرانجام باید بدانیم نتیجه کار چیست و اجرای برنامه در تحقق هدفها تا چه حد موفق بوده است این بررسی همان است که تحت عنوان ارزشیابی مطرح می شود در اجرای برنامه های آموزش و پرورش نیز این ضرورت وجود دارد و اهمیت آن بمراتب بیشتر است زیرا تعلیم وتربیت دارای فرایند دراز مدتی است که پس از سالها مجاهدت به نتیجه می رسد و حاصل کار را به امید نتیجه نهایی نمی توان برای مدت مدید با تسامح و تساهل به تصادف محول کرد بلکه در هر مرحله از عمل باید دید بازده محتوا و روش چیست و چه دگرگونی های بنیادی و اجرایی را برای نیل به نتیجه بهتر مطمعن تر ایجاب می کند ، مراقبت هایی لازم است تا از انحراف ها جلوگیری کنند و دشواری ها را قبل از شکل گرفتن درمان نمایند این نتیجه همان است که از ارزشیابی بدست می آید و رسیدن به آن مستلزم وجود نظام مستمر کنترل و ارزشیابی است الگوها و روش های متفاوت و بسیاری برای ارزشیابی از برنامه های درسی وجود دارد که با توجه به نوع ارزشیابی از برنامه درسی می توان از آنها استفاده نمود در این مقاله به تعریف و ضرورت ارزشیابی و معرفی روش ها و مراحل ارزشیابی و تعدادی از الگوهای ارزشیابی برنامه درسی می پردازیم