نویسندگان:
حسن بختیاری1 ، عصمت رسولی2 ، نرجس عالمی3 .1دانشیار دانشگاه علوم انتظامی امین
2دکترای برنامه ریزی درسی
3دانشجوی برنامه ریزی درسی
چکیده فارسی: هدف این مقاله اولویت بندی عوامل موثر بر تغییر برنامه درسی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی استان مازندران بود برای تحقق این هدف، از روش پژوهش »توصیفی پیمایشی« استفاده شد جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی کشور میباشد در این پژوهش از روش نمونه گیری چند مرحله ای استفاده شده؛ نخست مدارس استان مازندران در شش گروه سازمانده ی شدند سپس از هر گروه به شیوه تصادفی یک مدرسه انتخاب گردید با توجه به جدول کرجسی و مورگان برای جامعه تحقیق ۵۰۰۰ نفر به بالا، تعداد نمونه ۱۹۵ نفر کافی میباشد تعداد کل نمونه لازم ۱۹۵ نفر محاسبه گردید در ادامه با در نظر گرفتن درصد و نسبت حجم نمونه در جامعه آماری معلمان و مدیران به صورت تصادفی انتخاب شدند ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم افزار SPSS انجام شد داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد براساس یافته های پژوهش، به ترتیب، ۱عوامل مدیریتی، ۲ عوامل مرتبط با معلم، ۳ عوامل فیزیکی و روانی و ۴ عوامل ایجاد کننده جو تعامل و تشریک مساعی، بر اجرای تغییر برنامه درسی در مدارس دوره ابتدایی استان مازندران موثرند