نویسندگان:
مجیدی سعید1 ، مهدی بهزادیان نژاد2 ، عباس عبدلی سجزی3 .1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
2دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی، گرایش آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید ایزدپناه یاسوج
3استادیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده فارسی: این تحقیق به هدف بررسی کتاب علوم پایه چهارم ابتدایی متن کتاب درسی، تصاویر، فعالیت ها، پیش بینی کنید و بر اساس میزان پرداختن به آموزش مشارکتی به منظور بهبود برنامه های آموزش فراگیرهدر سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ انجام شده است روش به کار رفته در این تحقیق به صورت تحلیل محتوی، محتوای کتاب درسی علوم تجربی را تحلیل و بررسی خواهیم کرد برای گزارش نتایج تحقیق، از فعالیت ها و مواردی در متن کتاب درسی که به موضوع مشارکت گروهی در کلاس درس اشاره شده بود و همچنین انطباق با کتاب ها و مقالات نوشته شده مطابق با موضوع مورد بحث نیز استفاده شده است که در انتها مشخص شد از ۱۳ درس کتاب علوم در ۵ درس از این کتاب به هیچ عنوان از بحث مشارکت گروهی صحبتی نشده است و تنها در ۳ درس از مباحث مشارکتی و گروهی به طور کافی و مناسب استفاده شده است که این مهم نیازمند تغییر در کتاب درسی است و باید طراحان و برنامه نویسان کتاب درسی به این مهم تاکید بیشتری داشته باشند تا دانش آموزان در سطوح مختلف بتوانند از مشارکت و کار گروهی استفاده کنند و به آموزش فراگیر شایسته نظام تعلیم و تربیت برسیم