نویسندگان:
علیرضا کیامنش1 ، مریم بخشش2 ، فرح کرمی3 ، شراره اسمائی4 ، غزاله عسگری5 .1استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
3دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور
4دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور
5دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی یادگیری برافزایش روحیه ی علمی و شایستگی تحصیلی دانش آموزان بپردازد، تحقیق حاضر از نوع تحقیقات آزمایشی نیمه تجربی است جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه ی دانش آموزان متوسطه دوم شهر همدان می باشد که تعداد آنها ۴۸۲ نفر می باشد از این جامعه با روش نمونه گیری در دسترس۶۰ نفر انتخاب شد؛ که ۳۰ نفر به عنوان گروه کنترل و ۳۰ نفر به عنوان گروه آزمایش بصورت تصادفی انتخاب شدند ابزار اندازه گیری دراین تحقیق پرسشنامه استاندارد روحیه ی علمی و پرسشنامه استانداردشایستگی تحصیلی دانش آموزان میباشد که روایی آنها مورد تایید اساتید متخصص و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب ۰/۸۰ و ۰/۷۰ مورد ارزیابی و تایید شد، همچنین در این تحقیق، از گروه تجربی برای شرکت در برنامه مداخله دعوت به عمل آمد سپس گروه تجربی به سه گروه کوچک تقسیم شدند و در برنامه مداخله این پژوهش که بیشتر به صورت بحث گروه ی اجرا شد، شرکت کردند برنامه مداخله بر اساس مراحل آموزش مهارت خودتنظیمی تدوین یافته بود هر یک از این جلسات به مدت دو ساعت به طول انجامید با توجه به تقسیم گروه تجربی به سه گروه کوچکتر و تعداد جلسات برگزار شده برای هر گروه ۵ جلسه جمعا ۱۵ جلسه آموزشی مجموعا به میزان ۱۵ ساعت تشکیل گردید لازم به ذکر است که، تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد، ماحصل یافته های تحقیق نشان داد که، آموزش راهبردهای خودتنظیمی یادگیری برافزایش روحیه ی علمی و شایستگی تحصیلی دانش آموزان نقش موثر و اثربخشی بالایی را ایفا می کند