نویسندگان:
حمید پارسانیا1 ، نسرین فیض آبادی2 .1تهران
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی،واحد تهران مرکز ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران انجام شده است پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نظر نوع بررسی میدانی، از لحاظ تحلیل داده ها توصیفی همبستگی است نمونه آماری ۳۸۴ نفر ازدانش آموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران که در سال تحصیلی ۹۴ ۹۵ بودند با توجه به اهمیت هوش معنوی در عرصه های مختلف زندگی اعم از مشاوره، تعلیم و تربیت و نیز یافته های متنوع تاثیر آن بر سلامت روانی، و نیز تحقیقات اندک در کشور ما در زمینه ارتباط هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی این موضوع جهت تحقیق انتخاب شد پس از آن که پرسشنامه ها توسط آزمودنی ها پر شد و نمره دهی گردید نمرات خام وارد نرم افزار spss ویرایش ۱۸ شد و در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت آزمون پیرسون رابطه معنی دار و مستقیم بین هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی را تایید کرد و رگرسیون خطی چند متغیره نشان داد که متغیرهای وارد شده ابعاد هوش معنوی میتوانند پیش بین برای پیشرفت تحصیلی باشند ضریب تعیین ۰/۰۷۶ است که نشان دهنده آن است که ۰/۰۷۶ پیشرفت تحصیلی توسط ابعاد هوش معنوی پیش بینی می شود