نویسندگان:
ثریا غلامحسین پور انوری1 ، منیره قاضی2 ، علی حقی شره جینی3 ، الهه قزلسفلو4 ، مهدی حقی شره جینی5 .1دانشگاه ازاد واحد مراغه
2دکترای تخصصی روانشناسی،استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شمس،کنبد کاووس
3دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی موسسه آموزش عالی شمس گنبد کاووس
4دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی موسسه آموزش عالی شمس گنبد کاووس
5فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی گنبد کاووس
چکیده فارسی: هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه سبکهای هویت، سبکهای دلبستگی، تمایزیافتگی خود با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی است این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد که به صورت میدانی انجام شده است جامعه آماری آن کلیه معلمان ابتدایی شهرستان گنبدکاووس سال تحصیلی ۹۹ ۴۰۰ میباشند که ۲۱۴ نفر به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند در این تحقیق از چهار پرسشنامه کیفیت زندگی ویر و شربون ۱۹۹۲، پرسشنامه کولینز و رید ۱۹۹۰، پرسشنامه هویت بنیون و آدامز ۱۹۸۶ ، پرسشنامه تمایزیافتگی خود فرم کوتاه دریک ۲۰۱۱ استفاده شده است روایی صوری پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفته است ضریب آلفای کرانباخ برای پرسشنامه کیفیت زندگی بالای۰/۷۰، برای کل مقیاس پرسشنامه تمایزیافتگی ۰/۷۸، برای پرسشنامه سبک هویت ۰/۷۹ تا ۰/۸۸، برای پرسشنامه سبک دلبستگی ۰/۹۵ برآورد شده است برای تجزیه و تحلیل داده ها آزمون تی و تحلیل واریانس برای معناداری ضرایب همبستگی دو متغیری و چند متغیری استفاده شده است نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون در فرضیه اول نشان داد بین سبکهای هویت و کیفیت زندگی رابطه معناداری وجود دارد همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون در فرضیه دوم و سوم نشان داد بین تمایزیافتگی و کیفیت زندگی رابطه معناداری وجود دارد