چکیده فارسی: با وجود توصیه هایی که در راهنمای برنامه های درسی اخیر ارائه شده است، موضوع یادگیری منفعل و تاکید بر انتقال محتوا، موضوعی حلنشده است برنامه درسی وسیله اصلی است که یادگیری از طریق آن هدایت میشود و می تواند در شیوه های تدریس و کیفیت یادگیری تفاوت مهمی ایجاد کند چالش برنامه درسی معاصر این است که باید با مفاه یم در حال تحول دانش و یادگیری مطابقت داشته باشد مطالعه حاضر به روش کتابخانه ای به بررسی ابعاد برنامه درسی چند بعدی ۱ به عنوان برنامه ی درسی پویایی پرداخته است که فرآیند یادگیری دانش آموزان قرن بیست و یکم را پشتیبانی می کند و یک چارچوب سیستماتیک برای مفهوم سازی یادگیری معنی دار و طراحی برنامه درسی برای همه سطوح تحصیلی و انواع مدارس ارائه میدهد این مدل دانش آموزان را به بررسی موضوعات چند رشته ای و فرارشته ای از دیدگاه شخصی، جهانی و زمانی در محیطهای یادگیری ترکیبی که دربرگیرنده ی تکنولوژی است، دعوت میکند