نویسندگان:
پرستو مصباحی جمشید1 ، علی کرم دانه چین2 .1نویسنده مسئول :دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
2کارشناسی حسابداری ،مدیر آموزگار مدارس ابتدایی اداره آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویر احمد
چکیده فارسی: فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب ظهور شیوه های نوین آموزش و یادگیری شده است یادگیری الکترونیکی نیز یکیاز شیوه های نوین یادگیری در عصر حاضر است؛ بنابراین برای کارآمدی نظام یادگیری الکترونیکی باید آسیبهایی که بر سرراه آن وجود دارد را شناسایی و رفع کرد هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی آسیب شناسی ورود فضای مجازی به فرآیندتدریس و یادگیری در مقطع ابتدایی صورت گرفته است روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کمی کیفی و با توجه به هدف آن از نوع توصیفی با روش زمینه یابی انجام شد جامعه آماری شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی دبستان های دولتی منطقه عشایر استان کهگیلویه و بویر احمد می باشد که حجم آن برابر با۷۳۸ نفر می باشد با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان ۹۶ نفر به عنوان نمونه در نظرگرفته شد که این مقدار با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدندو با استفاده ازتکنیک دلفی که با ۲۰نفر ازمعلمان، کارشناسان و متخصصان مصاحبه بعمل آمد و با توجه به هدف اصلی پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته در شش بعدو ۳۷ گویه استفاده شد و روایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ برابر ۰/۸۲۶ به دست آمد و در نهایت، برای بررسی روایی سازه پرسش نامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی نیز بهره گرفته شد یافته ها: یافته های این تحقیق بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی حاکی از این است که پس از بررسی نظرات ۲۰ نفر از معلمان، پنج آسیب اساسی در این راستا مشخص گردیدکه عبارتند از: آسیب های آموزشی، فرهنگی و محیطی، روانی رفتاری، ساختاری و امنیتی