نویسندگان:
زهرا عسگری1 ، نوید آقائی2 .1دانشگاه اصفهان
2دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان پردیس شهید مدرس سنندج رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی ورودی سال ۱۳۹۸
چکیده فارسی: این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارت های استدلال دانش آموزان مدرسه خیام و حافظ سنندج که جزو مدارس متوسطه اول راهنمایی انجام شده است نمونه اصلی این پژوهش شامل ۲۶ نفر معلم متوسطه اول راهنمایی بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد ابزار جمعآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بود ارزیابی اعتبار صوری ومحتوایی مقیاس این پژوهش با دقت نظر و مشاوره با چند تن از استادان ، کارشناسان در زمینه آموزش فلسفه صورت پذیرفت با استفاده از نرم افزارSPSS ضریب پایایی آزمون %۷۷ محاسبه گردید فرضیه اصلی این پژوهش تاثیر برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارتهای استدلالدانش آموزان راهنمایی است نتایج این پژوهش نشان داد که اجرای آموزش فلسفه در کلاس درس میتواند بر پرورش مهارتهای استدلال دانش آموزان تاثیر مثبتی بگذارد نتایج این پژوهش با یافته های تحقیقات انجام شده در خارج از کشور هماهنگ است