نویسندگان:
رضا محمدی چابکی1 ، راضیه رئیسی2 .1دانشگاه شهید بهشتی
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر کاهش اضطراب ، پرخاشگری و افزایش عزت نفس بوده است جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان آبادان است که در سال تحصیلی ۹۳ ۹۲ مشغول به تحصیل بوده اند با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد ۳۰ نفر از آنها در دو گروه آزمایشی و گروه گواه جایگزین شدند ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از : پرسشنامه اضطراب کتل، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری و پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت این پژوهش آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بوده است پس از انجام پیش آزمون برای گروه های آزمایشی و گواه، گروه آزمایش در ۱۶ جلسه ۹۰ دقیقه ای تحت آموزش هوش معنوی که توسط حیدری ۱۳۹۱ تهیه و تنظیم شده بود قرار گرفتند آن گاه پس آزمون برای گروه های آزمایش و گواه انجام شد نتایج تجزیه و تحلیل داده ها بیان گر تاثیر مثبت آموزش هوش معنوی بر مولفه های عزت نفس و همچنین کاهش اضطراب و پرخاشگری در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بوده است