نویسندگان:
هادی خانیکی1 ، میکائیل معراجی2 .1دانشگاه علامه طباطبایی
2فوق لیسانس روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده فارسی: هدف پژوهش حا ضر تعیین اثربخ شی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخا شگری و ا سترس کنترل شده دانش آموزان پسر بود نوع پژوهش، نیمه آزمای شی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری بود جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متو سطه پسر در سال تحصیلی ۹۷ ۹۸بود از جامعه فوق ۱۴۰ نفر با توجه به معیارهای پژوهش به صورت ت صادفی انتخاب گردید وبعد از اجرای آزمون پرخاشگری و استرس کنترل شده تعداد ۳۰ دانش آموز دارای سطح پرخاشگری و استرس بالا برگزیده شد و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند هر گروه ۱۵ نفربودند گروه آزمایشی طی ۸ جل سه نود دقیقه ای هر هفته یک جل سه مداخله درمان پذیرش و تعهد را دریافت کردند ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ و پرسشنامه استرس کنترل شده کوهن بود به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش آماری تحلیل واریانس تک متغیر استفاده شد یافته های پژوهش در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر پرخاشگری واسترس کنترل شده تفاوت معناداری وجود دارد P> /۰۰۱نتایج این مطالعه درک بهتری از تاثیر درمان پذیرش و تعهد را بر متغیرهای پرخا شگری و استرس نشان می دهد و به محققان پیشنهاد می شود که این تحقیق را در سایر جوامع با گروه های سنی دیگر انجام دهند