نویسندگان:
هادی وکیلی1 ، مریم کدخدایی2 .1پژوهشگاه علوم انسانی
2استادیار روان شناسی گروه روان شناسی واحد مبارکه دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر همدلی و کفایت اجتماعی دانشآموزان دختر دبستانی بود جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم دبستانهای شهرستان گز برخوار واقع در بخش مرکزی شاهین شهر و میمه در سال تحصیلی ۹۹ ۱۳۹۸ به تعداد ۴۵۷ نفر بودند روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود متغیر مستقل، آموزش نظریه ذهن و متغیرهای وابسته، همدلی و کفایت اجتماعی بود تعداد نمونه ۳۰ نفر بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند ابتدا هر دو گروه پیش آزمون شدند، پس از آن گروه آزمایشی، مداخله آموزشی ۷ جلسه ای مربوط به نظریه ذهن را دریافت نمودند سپس افراد هر دو گروه تحت پسآزمون قرار گرفتند ابزار این پژوهش شامل مقیاس همدلی نقی زاده وهمکاران ۱۳۹۱ و مقیاس کفایت اجتماعی فلنر و همکاران ۱۹۹۰ ، بود یافته ها در مورد همدلی F =۲۹/۵۵۰ و کفایت اجتماعی F=۲۲۲/۷۳۴ در سطح ۰/۰۰۰ معنی دار بود بنابر این می توان نتیجه گرفت، آموزش نظریه ذهن بر همدلی و کفایت اجتماعی دانش آموزان دختر پایه ششم دبستان موثر میباشد