نویسندگان:
قاسم پورحسن1 ، فرهاد برهانی کردیانی2 .1دانشگاه علامه طباطبائی (ره)
2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته ی مشاوره مدرسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی، فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه به روش نیمه آزمایشی به دلیل عدم گزینش تصادفی نمونه ها و گمارش تصادفی آنها، با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، با استفاده از ابزار پرسشنامه های خودکارآمدی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی و همچنین پکیج آموزشی بر روی نمونه ای از جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر طرقبه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ که به علت محدودیتهای ناشی از همه گیری ویروس کویید ۱۹ به صورت دردسترس انتخاب شدند، به انجام رسید نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش سرزندگی بر خودکارآمدی تحصیلی و زیرمولفه های آن استعداد، بافت، کوشش و بر فرسودگی تحصیلی و زیرمولفه های آن خستگی عاطفی، شک و بدبینی و همچنین بر عملکرد تحصیلی و زیرمولفه های آن خودکارآمدی، تاثیرات هیجانی، برنامه ریزی، فقدان کنترل پیامد و انگیزش تاثیر معنادار دارد