نویسندگان:
سیدابراهیم میرشاه جعفری1 ، فرهاد برهانی کردیانی2 .1دانشگاه اصفهان
2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته ی مشاوره مدرسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی و بهداشت روانی دانش آموزان متوسطه بود پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود جامعه آماری پژوهش دانش آموزان پسر در حال تحصیل در مقطع دوم متوسطه شهرستان طرقبه در سال تحصیلی ۱۳۹۷ ۹۸ بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای ۳۰ نفر ۱۵ نفر گروه گواه و ۱۵ نفر گروه آزمایش از دانش آموزان پایه دهم انتخاب شدند ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ ۱۹۷۹ و معدل نیمسال تحصیلی اول و دوم بود به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد یافته ها نشان داد آموزش گروهی شناختی رفتاری عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی و بهداشت روانی دانش آموزان موثر است با توجه به اینکه آموزش گروهی شناختی رفتاری عزت نفس موجب بهبود سطح پیشرفت تحصیلی و بهداشت روانی در دانش آموزان شده است، اجرای کارگاه های آموزشی مبتنی بر این رویکرد مفید میباشد