نویسندگان:
محمد مسعود1 ، پریسا علیزاده2 ، مرضیه طالب زاده شوشتری3 .1دانشگاه هنر اصفهان
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3استادیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده فارسی: زمینه: مطالعات مختلف نشان دهنده ی اثربخشی درمان فراشناختی بر متغییر های گوناگون است اما در زمینه ی تاثیر درمان فراشناختی بر باورهای فراشناختی تحقیقات اندکی انجام شده است هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان فراشناختی بر باورهای فراشناختی و افسردگی دانشجویان انجام شد روش: این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اهواز در سال تحصیلی ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ بوده است که از میان آنها ۳۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس و با ملاک های ورود و خروج از مطالعه به عنوان نمونه انتخاب شد و به صورت تصادفی در ۲ گروه آزمایش ۱۵ نفر و گروه گواه ۱۵ نفر قرار داده شدند گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۶۰ دقیقه ای به صورت گروهی تحت درمان فراشناختی ولز و کاترایت ۲۰۰۸ قرار گرفتند و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت برای جمع آوری اطلاعات از پرشنامه باورهای فراشناختی ولز ۲۰۰۴ و پرسشنامه افسردگی بک ویرایش دوم ۲۰۰۱ استفاده شد تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغییره انجام گرفت یافته ها: نتایج نشان می دهند که درمان فراشناختی به طور معناداری در بهبود باورهای فراشناختی۸۵/۴۷وکاهش افسردگی ۸۳/۰۵دانشجویان موثر بود p >۰/۰۰۱نتیجه گیری :بررسی ها نشان می دهد که درمان فراشناختی بر بهبود باور های فراشناختی و کاهش افسردگی تاثیر دارد