نویسندگان:
طاهره جلالوند1 ، زینب میران پور2 .1تهران
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مدرس آموزش و پرورش، سیرجان، ایران
چکیده فارسی: عملکرد تحصیلی دانش آموزان برای معلمان، والدین، مسئولان نظام آموزشی و متخصصان تربیتی دارای اهمیت زیادی است برای ارزیابی میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، معیارهای گوناگونی در نظر گرفته میشود که رایج ترین آن، میانگین نمرات کلاس میباشد از طرفی دیگر ناآگاهی در خصوص میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و به ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی، میتواند باعث ایجاد فشارهای روانی بر دانش آموز و خانواده گردد به همین دلیل در این تحقیق تلاش میشود با لحاظ کردن مسائل آموزشی خاص کودکان کم توان ذهنی، یک شاخص جدید به منظور سنجش وضعیت عملکرد تحصیلی این گروه از دانش آموزان، تحت عنوان اندیس پیشرفت تحصیلی ارائه شود در این معیار، دو پارامتر معدل و حجمی از کتابهای درسی که توسط دانش آموز فراگرفته شده، به صورت همزمان در نظر گرفته میشود یکی از مشکلات مربوط به محاسبه اندیس کمی پیشنهاد شده، استفاده از سیستم نمره دهی کیفی در سیستم آموزشی کشور است در این تحقیق به منظور غلبه بر این مشکل پیشنهاد میشود از منطق فازی به منظور تبدیل داده های کیفی به داده های کمی استفاده گردد