نویسندگان:
رهنما اکبر1 ، سیدمهدی صدیقی2 ، فاطمه زارع3 ، محدثه پژوهنده4 .1شاهد
2مربی، گروه پرستاری، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
3دانشجوی کارشناسی، گروه پرستاری، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
4دانشجوی کارشناسی، گروه پرستاری، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش خودکنترلی بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان بود روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرقاین در سال۱۴۰۰ تشکیل دادند نمونه پژوهش شامل ۴۰ نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند هر گروه ۲۰ نفر گروه آزمایش به صورت هفته ای دو جلسه به مدت چهار هفته تحت آموزش خودکنترلی قرار گرفتند ابزار پژوهش پرسشنامه مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف ۱۹۸۹ بود که در پیش آزمون و پس آزمون توسط هر دو گروه تکمیل شد اطلاعات جمعآوری شده با نرم افزار spss ۲۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت در نتیجه میتوان گفت آموزش خودکنترلی بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان موثر است