نویسندگان:
حسن نقی زاده1 ، مائده سادات میر2 .1فردوسی مشهد
2دانش آموخته کارشناسی ارشد زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
چکیده فارسی: تدریس با روشهای گوناگون و کاربردی بسیار پر اهمیت است وشایسته است معلم در طول تدریس روش های مختلف را برای جذب و ایجاد انگیزه در دانش آموزان به کار ببرد با شروع موج بیماری جدیدی به نام ویروس کرونا در اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۸ مقارن با سال تحصیلی ۹۸ ۹۹ متاسفانه فضای سردی از لحاظ روحی بر کشور غالب شد و یاس و نامیدی دلها را فرا گرفت و تشویش اذهان عمومی سبب شد که والدین از راهی کردن فرزندان خود به مدرسه امتناع ورزیدند و درنهایت کلاسها به صورت مجازی برگزار شد در این شرایط خاص که دانش آموزان با دلهره و اضطراب ای که ناشی از ترس از درگیری با این بیماری بود شرایط روحی چندان نرمالی نداشتند و معلم باید همه این جوانب را در نظر میگرفت و در جهت رفع این مشکل نیز تلاش می کرد روش های متنوع و یا شاید جدیدی را برای جذب مخاطبان در فضای کلاس مجازی در پیش می گرفت تا بتواند کلاسی شاد و پویا داشته باشد در این پژوهش با نظرسنجی که از همکاران دیگر نیز به عمل آمد ، روش هایی که می توانست مورد استفاده قرار بگیرد بسیار بودند اما اینکه در این میان، کدام روش ها می توانست در کلاس مجازی قابل استفاده باشد و اینکه چطور به کار برده شود، بسیار مهم بود و نیاز به اقدام داشت تا روشهایی که بتوان برای برگزاری کلاس مفید و در عین حال پویا و شاد به کار برد و چگونگی بکارگیری آن روشها در جهت کنترل کلاس، را مورد ارزیابی و تجربیات خود را در اختیار همکاران بزرگوار قرار دهیم