نویسندگان:
مهدی محمدی1 ، سیدمهدی صدیقی2 ، حانیه قیصری3 ، زهرا علیجان4 .1عضو هیئت علمی پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت، دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
2مربی، گروه پرستاری، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
3دانشجوی کارشناسی، گروه پرستاری، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
4دانشجوی کارشناسی، گروه پرستاری، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف بررسی آموزش همدلی بر سرسختی روانشناختی دانش آموزان انجام شد این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون دو گروهی است جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان شهر قاین در سال تحصیلی۱۴۰۰ بود نمونه پژوهش ۳۰ نفر از این دانش آموزان بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه ۱۵ نفر آزمایش و ۱۵ نفر گواه گمارده شدند جهت جمع آوری داده ها از مقیاس کیامرئی، سرسختی روانشناختی کیامرئی و همکاران ۱۳۷۷ استفاده شد برای گروه آزمایشی، آموزش همدلی جان بزرگی و همکاران ۱۳۸۷ در ۸ جلسه ۶۰ دقیقه ای برگزار شد درحالیکه گروه گواه هیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد تفاوت معنیداری در میانگین نمرات سرسختی روانشناختی به وجود آمد، اما این تغییرات در گروه گواه معنیدار نبود p< ۰/۰۵ لذا میتوان گفت که آموزش همدلی موثر بوده و موجب افزایش سرسختی روانشناختی دانش آموزان شده است