نویسندگان:
زهره متقی1 ، امیرمحمد گودرز تله جردی2 ، مینا محمدی3 .1دانشگاه اصفهان
2دانشجو گروه روان شناسی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد فلق ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک ، ایران
3دانشجو گروه روان شناسی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد فلق ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک ، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر گذاری استفاده از فضای مجازی بر میزان اضطراب دانش آموزان سال دوازدهم شهر اراک که در مهرماه سال ۱۴۰۰ وارد این مقطع شده اند صورت گرفت ۱۰۰نفر از دانش آموزان را به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب نموده که ۵۰ نفر دختر و ۵۰ نفر پسر هستند در ضمن میزان دسترسی به فضای مجازی در هر دو گروه یکسان است همچنین برای اندازه گیری میزان اعتیاد به فضای مجازی و میزان اضطراب دانش آموزان به ترتیب از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه اضطراب بک استفاده شد که این آزمون ها دارای پایایی قابل اطمینان بوده و اعتباراندازه گیری آن در پژوهش های مختلف توسط محققین مطرح به اثبات رسیده است یافته های این پژوهش نشان می دهد میزان اعتیاد به اینترنت در دختران بیشتر از پسران است همچنین میزان اضطراب در گروه دختران ، باتوجه به تفاوت در میانگین نمرات آزمون بیشتر است همچنین بین میزان استفاده از فضای مجازی و اضطراب رابطه مستقیمی وجود دارد و دانش آموزانی که طی آزمون معتاد به اینترنت شناخته شدند اضطراب بیشتری دارند و این موضوع با عملکرد تحصیلی آنها همسو است