نویسندگان:
محبوبه البرزی1 ، میترا چیان2 .1دانشگاه شیراز
2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده فارسی: مربیان و برنامه ریزان درسی آموزشی وظیفه سنگینی بر عهده دارند زیرا باید در فرایند تعلیم و تربیت بکوشند تا برنامه های تربیتی را بر اساس نیاز جامعه طراحی کنند در چند دهه اخیر هیچ یک از موضوعات درسی به اندازه درس فارسی دچارتغییر و تحول نشده است ویژگی عصر کنونی ایجاب می کند تا برنامه های آموزشی به گو نه ایی ساماندهی شود تا با بهره گیری از آنها هه توانایی هایی شناختی دانش آموزان رشد کرده و فعالیت های دانش آموزان را متناسب با هدف های درس در مسیر صحیح پیش ببرند به همین منظور در این مقاله بر آن شدیم تا به بررسی میزان تحقق اهداف برنامه درسی کتاب فارسی سوم ابتدایی را بررسی کنیم روش تحقیق مقاله حاضر از نوع کتابخانه ای می باشد که با بررسی منابع معتبر بدست آمد در نهایت پس از بررسی ها و مطالعات انجام شده دریافتیم که از دیدگاه معلمان تا حدودی به هر یک از این اهداف توجه می شود و در مدرسه زمینه ها و شرایط لازم برای تحقق هر یک از این اهداف فراهم است هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد و در همین زمینه مسئولان آموزش و پرورش بایستی شرایط و بسترهای لازم را مهیا کنند تا اهداف تعیین شده بیشتر تحقق یابد اما از نظر دبیران در محتوای این کتاب ها بیشتر به اهداف شناختی و روانی و مهارتی توجه گردیده است و هم پوشانی بین محتوا و اهداف عاطفی ضعیف تر از دو حیطه دیگر است