نویسندگان:
حسین خیراندیش1 ، محمدباقر خوبی نژاد2 ، عبدالعلی خوبی نژادیان3 ، علیداد خوبی زاده4 ، کبری ابشنگ5 .1دانشگاه طب سنتی و مکمل
2کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیراز
3کارشناسی حقوق و علوم تربیتی
4فارغ التحصیل امام جعفر صادق فرهنگیان
5کارشناسی علوم اجتماعی پژوهشگری دانشگاه پیام نور لیکک،
چکیده فارسی: رشد اجتماعی، اختلالات رفتاری و عملکرد تحصیلی تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله؛ خانواده، مدرسه، گروه دوستان، تلویزیون، جنسیت و نژاد، وضعیت اجتماعی اقتصادی و فعالیت های حرکتی قرار دارد که نوع و چگونگی وضعیت آنها ممکن است سبب تسریع رشد اجتماعی، اختلال رفتار و عملکرد تحصیلی یا برعکس کندی آن شود هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه رشد اجتماعی، اختلالات رفتاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول حاشیه و مرکز شهرستان شهریار تهران بود بدین منظور، تعداد ۳۶۱ پسر و دختر متوسطه اول با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند که از این تعداد ۱۸۰ نفر حاشیه شهر و ۱۸۱ نفر از پاسخگویان ساکن مرکز شهر بودند که در بین آنها پرسشنامه ها توزیع شده و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های رشد اجتماعی، اختلالات رفتاری و عملکرد تحصیلی استفاده شد جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیری مانووا ، تحلیل واریانس یک راهه آنوا ، آزمون خی دو توافقی و نرم افزار SPSS در سطح آلفای ۰/۰۱ استفاده شده، نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین متغیرهای رشد اجتماعی، اختلالات رفتاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول حاشیه و مرکز شهرستان شهریار تهران تفاوت معناداری وجود دارد