نویسندگان:
سید مهدی سجادی1 ، اکرم استواری2 ، مهدیه محمدی3 .1تربیت مدرس
2کارشناسی روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد قم
3کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران مرکزی
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف مطالعات صورت گرفته در زمینه بررسی اثربخشی تماشای فیلمهای سینمایی بر رفتار تکانشگری، جرات ورزی، خودکنترلی و نگرش های آن در محصلان می باشد پژوهش بر حسب هدف از نوع توصیفی و تحلیلی و از ترجمه متون برگرفته از کتاب ها، مقاله ها و همچنین آثار مرتبط با رفتار تکانشگری، جرات ورزی، خود کنترلی و نگرش نسبت به اعتیاد استفاده شده است جامعه آماری پژوهش کلیه پژوهش های صورت گرفته در زمینه های اثرات تماشای فیلم های سینمایی در اعتیاد محصلان مدرسه ای و دانشگاهی می باشد یافته ها و جمع بندی های پژوهش حاضر نشان می دهد که اثر فیلم های سینمایی بر سطح هیجانی بیشتر از سطح عقلانی است و حتی برای تاثیرگذاری بر سطح عقلانی از شیوه های هیجانی استفاده میکنند و این گونه منجر به کاهش مکانیزم های دفاعی و افزایش تلقین پذیری در مشاهده گر میشوند در صورتی که تغییر و رشد در متغیرهای خودکنترلی، جرات ورزی و تکانش گری بیشتر نیازمند تمرکز بر سطح عقلانی هستند به عبارتی فیلمهای سینمایی در حوزه ی باور و عواطف و هیجان افراد اثربخشتر هستند به همین دلیل نگرش را دستخوش تغییر قرار داده اند زیرا نگرش را میتوان همان باور و یا دیدگاه افراد دانست که با مشاهده ی الگو در فیلمهای سینمایی و یادگیری مشاهدهای تحت تاثیر قرار میگیرد اما خودکنترلی، جرات ورزی و تکانشگری طبق تعریفشان که در فصل دوم بیان شد عملکرد متفاوت تری با نگرش دارند