نویسندگان:
محمدحسین خوانین زاده1 ، سیدمهدی صدیقی2 ، محمدحسین مولایی3 ، مهسا خادمی4 .1علامه طباطبایی
2مربی، گروه پرستاری، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
3دانشجوی کارشناسی، گروه پرستاری، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
4دانشجوی کارشناسی، گروه پرستاری، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر نقش وابستگی به نرم افزارهای موبایلی با مهارتهای اجتماعی دانش آموزان است مطالعه حاضر از نوع مطالعات توصیفی است که به روش همبستگی انجام شد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختردوره دوم متوسطه شهر قاین است که حجم کل جامعه آماری متشکل از ۴۵۰۰ نفر بودند اندازه نمونه با استفاده از جدول مورگان، ۳۵۱ نفر تعیین شد نمونه پژوهش با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد برای گردآوری داده از پرسشنامه وابستگی به نرم افزارهای موبایلی زارع مقدم و صالحی نیا ۱۳۹۴ ، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون ۱۹۸۳ استفاده شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد نتایج نشان داد که بین وابستگی به نرم افزارهای موبایلی با مهارتهای اجتماعی دانش آموزان رابطه منفی و معنادار وجود دارد میتوان نتیجه گرفت که هرچه وابستگی به نرم افزارهای موبایلی افزایش یابد وابستگی به این نرم افزارها موجب فاصله گرفتن از دنیای واقعی میشود بنابراین مهارت اجتماعی دانش آموزان نیز کاهش می یابد