نویسندگان:
امیر مرادی1 ، گلنوش سراجی2 ، فاطمه طهماسبی3 ، مرضیه محمدزاده مدیری4 ، مهران محبیان فر5 .1خوارزمی
2دانشجوی کارشناسی روانشناسی، واحد قم، دانشگاه ازاد اسلامی، قم، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، موسسه غیرانتفاعی حکیم ناصر خسرو ساوه، ایران
5کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با تعیین اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان نوجوان طراحی و اجراشد روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح گروه پیش آزمون و پس آزمون می باشد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول در حال تحصیل شهر تهران در سال ۱۴۰۰ بوده است از میان ۳۰ دانش آموز با نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت ۸ هفته، هر هفته در یک جلسه درمان ۶۰ ۹۰ دقیقهای درمان مبتنیبر تعهد و پذیرش را دریافت نموده اند و گروه کنترل مداخله خاصی را دریافت ننمودند در این پژوهش از پرسشنامه مقیاسبهزیستی روانشناختی برای گردآوری داده ها استفاده شد یافتهها نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به افزایشنمرات بهزیستی روانشناختی در گروه آزمایش شده است در نتیجه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختیدانش آموزان نوجوان تاثیر دارد