نویسندگان:
علی مقدم زاده1 ، مینا روشنی2 ، جهانشاه محمدزاده3 ، محمد طاهری4 .1شاهد
2دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلا م
3دانشیار روان شناسی دانشگاه ایلا م
4دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مدل گراس بر تکانشگری و افکار خودکشی نوجوانان پسر بود اینتحقیق از نوع پژوهش های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمو ن با گروه کنترل است جامعه آماری شامل کلیهنوجوانان شهر ایلام بود نمونه پژوهش شامل ۲۰ نوجوانان بود که با نمونه گیری دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش ۱۰نفر و کنترل ۱۰ نفر قرار گرفتند گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه آموز شهای مربوط به تنظیم هیجان را دریافت کردند اطلاعات این پژوهش از طریق، پرسشنامه تکانشگری و افکار خودکشی جمع آوری شد روش مورد استفاده برای آزمونفرضیه های پژوهش تحلیل کوواریانس تک متغیره بود، فرضیه ها در سطح ۰۵ / ۰ با نرم افزار spss۲۴ تجزیه و تحلیل شد یافته های پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم هیجان، اثر معنادار ی بر کاهش تکانشگری و افکار خودکشی در نوجوانان داشتهاست یافته های این پژوهش ضرورت کاربرد برنامه های آموزش تنظیم هیجان در راستای کاهش سطح تکانشگری و افکارخودکشی را خاطر نشان می سازد