نویسندگان:
زهرا صالحی متعهد1 ، اکرم لعبت2 .1دولتی لباچفسکی روسیه
2کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر تحریف شناختی مادران دارای فرزند معلول انجام شد روش پژوهشیک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود این پژوهش روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای است که شامل ۴۰ نفراز مادران دارای فرزند معلول بهزیستی شهر تهران در سال ۱۳۹۵ انتخاب شده بودند، شرکت داشتند آزمودنی ها به صورت نمونه گیری خوشه ای به ۲ گروه ۲۰ نفری در دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند گروهای آزمایشیشناختی رفتاری را هرکدام در ۱۰ جلسه دریافت کردند، درحالی که به گروه کنترل این آموزش ها ارائه نشد ابزار اندازه گیری دراین پژوهش پرسشنامه هولون و کندال ۱۹۸۷ بود اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کورایانس تک متغیره تحلیل شد نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش شناختی رفتاری بر تحریف شناختی تاثیر دارد