نویسندگان:
زهرا علی اکبر زاده آرانی1 ، اشرف مختاری2 ، الهام امیریان فارسانی3 ، پریسا عباسی4 ، اسماعیل مردانی زاده5 .1علوم پزشکی قم
2کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4کارشناسی روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور فارسان، فارسان، ایران
5دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر افسردگی دانش آموزان متوسطه اول در دوران کرونا بوده است روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد جامعه آماری این پژوهششامل دانش آموزان پسر متوسطه اول در دوران کرونا شهر شهرکرد در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ می باشند ابزار گرداوریاطلاعات در این پژوهش پرسشنامه افسردگی بک ۱۹۶۱ بود با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس ۳۰ نفر به صورتتصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و برای هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد و سپس مداخله آزمایشی مهارتخودآگاهی برای گروه آزمایش طی ۶ جلسه ۹۰ دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت پس ازاتمام برنامه آموزشی از هر ۲ گروه، پس آزمون به عمل آمد تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس صورتگرفت یافته ها نشان داد میانگین متغیر افسردگی گروه آزمایش در پسآزمون نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب کاهشافسردگی گروه آزمایش شده است نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت خودآگاهی بر افسردگی دانشآموزان متوسطه اول در دوران کرونا تاثیر دارد