نویسندگان:
نسرین جعفری کادیجانی1 ، سمیرا کرد2 ، زهرا جلال زاده3 ، بتول قائمی جوکندان4 ، معصومه زمانیان شیرآبادی5 .1آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اندیمشک، دانشگاه آزاد اسلامی، اندیمشک، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران
5کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، واحد آستارا، دانشگاه ازاد، آستارا، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر هوش هیجانی دانش آموزان بود طرح پژوهش حاضر از نوعنیمه تجربی به صورت طرح پیش آزمون – پس آزمون با دو گروه آزمایش و گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شاملدانش آموزان نوجوان شهر آستارا در سال ۱۴۰۰ بودند در این پژوهش ۳۰ نفر از روش نمونه گیری دردسترس در دو گروهآزمایش و گواه استفاده شدند، ابزار پژوهش هوش هیجانی استفاده شد و سپس مداخله آزمایشی آموزش مهارت های زندگی برای گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت پس از اتمام برنامهآموزشی از هر ۲ گروه ، پس آزمون به عمل آمد در پایان آموزش از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد یافتههای پژوهش نشان داد میانگین نمرات هوش هیجانی دانش آموزان در پس آزمون نسبت به پیش آزمون رابطه ی مثبت ومعناداری وجود دارد بنابراین آموزش مهارت زندگی بر هوش هیجانی دانش آموزان تاثیر دارد