نویسندگان:
سید محمد جواد هاشمی1 ، مهران محبیان فر2 ، فریبا میرانی3 ، بهجت محمدی4 ، مهران سلیمان صالح نجف آبادی5 .1اصفهان
2کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3کارشناسی مدیریت برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه پیام نور قشم، ایران
4کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد همدان، دانشگاه ازاد، همدان، ایران
5کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده درمانی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد، خمینی شهر، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر نگرانی والدین دارای فرزندان پرخاشگر بوده است از نظرهدف، کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، جزء پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمونبا گروه کنترل می باشد جامعه آماری مورد مطالعه، مادران دارای فرزندان پرخاشگر مراجعه کننده به مراکز مشاوره ای شهربندرعباس در سال ۱۴۰۰ بود از بین جامعه آماری، ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه آماریانتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه نگرانی دیویو ولز بود و سپس مداخله آزمایشی آموزش مهارت های زندگی برای گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت پس از اتمام برنامهآموزشی از هر ۲ گروه ، پس آزمون به عمل آمد در پایان آموزش از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد تجزیهو تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس انجام شد یافته ها نشان داد که بعد از مداخله مهارت های زندگی، میانگیننمرات نگرانی مادران در پس آزمون نسبت به پیش آزمون معنادار بوده است در نتیجه آموزش مهارت های زندگی بر نگرانیوالدین دارای فرزندان پرخاشگر تاثیر دارد