نویسندگان:
محمد رضا نیلی1 ، محبوبه بنکدار گلخوارانی2 ، حسین فرخی3 ، سمیه واحدی4 .1اصفهان
2کارشناسی آموزش و پرورش ابتدایی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر پرخاشگری دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شد روشپژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد جامعه آماری این پژوهش شاملدانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه ۱ شهر ساری در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ است نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس ۳۰ نفر از دانش آموزان در دو گروه آزمایشی و گواه ۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه گواه قرار گرفت برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری ۱۹۹۲ استفاده شده است سپس دوره آزمایشی آموزش مهارتزندگی برای گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت پس از اتمامبرنامه آموزشی از هر ۲ گروه پس آزمون به عمل آمد نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانسنشان داد در بین افراد شرکت کننده در گروه های آزمایش و کنترل از لحاظ نمره پرخاشگری در پس آزمون معنی دار بودهاست بنابراین آموزش مهارت های زندگی بر پرخاشگری دانش آموزان دوره ابتدایی تاثیر دارد