نویسندگان:
محمدرضا نصراصفهانی1 ، علیرضا بابایی فرد2 ، فاطمه سیفی کردلر3 ، لادن خاک نژاد4 ، فرزانه مصطفوی5 .1اصفهان
2کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی میکروبی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
5کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش هوش معنوی به شیوه بازی بر ابراز وجود دانش آموزان صورت گرفته است روشپژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزاندوره ابتدایی شهر تهران در سال ۱۴۰۰ بوده است ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی بود نمونهپژوهشی به صورت روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند و سپس ۳۰ نفر از آزمودنی ها از بین این ۶کلاس به طور تصادفی انتخاب شده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و گروه آزمایش تحت آموزش هوش معنوی بهشیوه بازی در ۸ جلسه با مدت زمان ۶۰ دقیقه بصورت یک جلسه در هفته قرار گرفتند ولی در مورد گروه کنترل، هیچ آموزشیدر طول دوره تا زمان گرفتن پس آزمون صورت نگرفت نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانسنشان داد در بین افراد شرکت کننده در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل از لحاظ نمره ابراز وجود در پس آزمون افزایش پیداکرده است بنابراین آموزش هوش معنوی به شیوه بازی بر ابراز وجود دانش آموزان تاثیر دارد