نویسندگان:
فاطمه داوری دولت آبادی1 ، فریده حمیدی2 ، فاطمه شیرازی3 .1اصفهان
2دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
3کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش گروهی نظریه انتخاب عزت نفس انجام شد این پژوهش آزمایشی و از نوعپیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال دوم وسوم دبیرستان هاجرشهرستان گرمسار بودند آزمودنی های پژوهش شامل ۴۰ دانش آموز دختر که از میان دانش آموزان دبیرستان های گرمسار بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل ۲۰ نفر در هر گروه جایگزین شدند برای اندازه گیری متغیرهایپژوهش از عزت نفس کوپر اسمیت ۱۹۶۷ استفاده شد ، همچنین گروه آزمایش تحت تاثیر پروتکل آموزشی طی ده جلسه ۱ساعت در پنج هفته قرار گرفتند داده ها با استفاده از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و روش آزمون کوواریانس ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد آموزش نظریه انتخاب بر عزت نفس و مولفه هایش عمومی،اجتماعی، خانوادگی با توجه به مقدار F در سطح a:۰/۰۵ معنادار می باشد، تنها در مولفه عزت نفس تحصیلی مقدار F در سطحa:۰/۰۵ معنادار نمی باشد