نویسندگان:
مریم سهرابی1 ، مهران محبیان فر2 ، ریحانه بی آزار3 ، زینب السادات توکلی4 ، شهره مودی5 .1مازندران
2کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد، تهران، ایران
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
5کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد بناب، تبریز، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی بازی درمانی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال اتیسم بوده است روشپژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلالاتیسم شهر مشهد در سال ۱۴۰۰ بودند با نمونه گیری دردسترس ۳۰ نفری با استفاده از ابزار مصاحبه بالینی نیمه ساختار مندبر اساس ملاک های DSM ۵ شناسایی و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و کنترل ۱۵ نفر قرار گرفتند در اینمطالعه با استفاده از پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور و همکاران استفاده شد و سپس مداخله آزمایشی بازی درمانی در۸ جلسه با مدت زمان ۶۰ دقیقه بصورت یک جلسه در هفته اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت درپایان آموزش از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفادهشد یافتهها نشان داد که میانگین نمرات اضطراب اجتماعی در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون و گروهکنترل کاهش معنی داری یافته است بنابراین بازی درمانی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال اتیسم تاثیر دارد