نویسندگان:
سمیه اکبری1 ، فاطمه اتحادی2 ، محمد جواد ابول قندی3 ، شهره مودی4 ، لیلا عباسی5 .1شهید باهنر کرمان
2کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد بیرجند، دانشگاه ازاد اسلامی، بیرجند، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
4کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد بناب، تبریز، ایران
5کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن اگاهی بر شیوه مقابله با استرس نوجوانان مراجعهکننده به مراکز مشاوره ای بود روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و آزمایشبود جامعه آماری این پژوهش شامل نوجوانان دختر متوسطه اول شهر مشهد بوده است ابزار پژوهش پرسشنامه شیوه هایمقابله با استرس اندلر وپارکر بوده است ۳۰ نفر از آزمودنی ها به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده در دو گروه آزمایش۱۵ نفر و کنترل ۱۵ نفر قرار گرفتند و برای هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد و گروه آزمایش تحت مداخله شناخت درمانی مبتنیبر ذهن آگاهی MBCT در هشت جلسه ۲ ساعته قرار گرفت ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد برای تجزیه وتحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد یافتهها نشان داد که میانگین نمرات شیوه های مقابله با استرس در گروه ذهنآگاهی در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل معنی داری بوده است بنابراین درمان شناختی مبتنی بر ذهناگاهی بر شیوه مقابله با استرس نوجوانان تاثیر دارد