نویسندگان:
محمود مهر محمدی1 ، ابراهیم محمدی2 ، مهدی نیکخواه3 .1تربیت مدرس
2کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
3کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تهران
چکیده فارسی: کارکردهای اجرایی یکی از موثرترین فرآیندهای عملکرد شناختی محسوب می شود ذهنآگاهی به عنوان آگاهی غیرقضاوتی و لحظه به لحظه از تجربه حال حاضر تعریف شده است هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش ذهن آگاهی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان ابتداییشهر دلیجان بود روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود جامعهآماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در مدارس ابتداییشهرستان دلیجان درسال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بودند و به روش نمونه گیری دردسترس۳۰ دانش آموز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند برنامهآموزشی تکنیک های ذهن آگاهی در ۱۰ جلسه ۵۰ دقیقه ای برای گروه آزمایش انجامگرفت برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه نقائص کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانانبار کلی استفاده شده است به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی میانگین وانحراف معیار و آمار استنباطی روش تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج این پژوهشبیانگر این است که که بین کارکردهای اجرایی خودتنظیمی زمان ، سازماندهی و حلمساله ، خود کنترلی و بازداری، خودانگیزشی، خودنظم جویی هیجانی دانش آموزان قبلو بعد از آموزش تفاوت آماری معناداری وجود دارد نتایج این پژوهش حاکی از کارآمدیآموزش ذهن آگاهی بر افزایش کارکردهای اجرایی دانش آموزان است بنابراین از آموزشتکنیک های ذهن آگاهی به عنوان روشی برای بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزانمی توان بهره برد