نویسندگان:
سید نقی موسوی1 ، زهرا امجدیان2 ، لیلی آریاتبار3 .1جامعه المصطفی العالمیه
2کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
3دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی و مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش گروهی مهارت حل مساله بر تقویتمولفه های مهارت های اجتماعی دانش آموزان داغدیده در اثر کرونا دختر متوسطه دوممنطقه ۱۴ شهر تهران انجام شد این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرانیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون پس آزمون بود جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان داغدیده در اثر کرونا پایه دهم در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بود که از بین آنها۴۰ نفر با نمونه گیری هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروه های آزمایش وگواه جایگزین شدند براساس طرح آزمایشی، ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمدو سپس فقط گروه آزمایش طی هشت جلسه به صورت گروهی تحت آموزش مهارت حلمساله امامی نائینی، ۱۳۸۷ قرار گرفتند و بعد از آموزش از دانش آموزان گروهآزمایش و گواه پس آزمون به عمل آمد ابزار اندازه گیری پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون، ۱۹۸۳ بود نتایج داده ها نشان داد که تفاوت معناداری در نمرات پیش آزمونو پس آزمون هر دو گروه به جز مولفه ارتباط با همسالان مشاهده می شود در مجموعیافته های به دست آمده در این پژوهش به وضوح حاکی از آن بود، که آموزش مهارت حلمساله در تقویت مهارت های اجتماعی دانش آموزان داغدیده در اثر کرونا تاثیر داشته است