نویسندگان:
زهرا فتحی1 ، فاطمه هدایتی2 ، علیرضا جوشنی3 ، مهدی عرب زاده4 .1علامه طباطبایی(ره)
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
4استادیار، گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی اسباب بازی های محقق ساخته مبتنی بر رویکردشناختی رفتاری بر هوش هیجانی دانش آموزان دختر و پسر کلاس ششم ابتدایی بود طرح پژوهش نیمه آزمایشی، پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماریپژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰بود نمونه پژوهش ۳۰ نفر به عنوان گروه کنترل و ۳۰ نفر به عنوان گروه آزمایش بودند کهبه روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند گروه آزمایش برنامه بازی بااسباب بازی های محقق ساخته را طی ۸ جلسه ۴۵ دقیقه ای دریافت کردند جهتارزیابی هوش هیجانی آزمودنی ها از پرسشنامه هوش هیجانی صفتی فرم کودکان TEIQue CF ماورولی و همکاران ۲۰۰۸ و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیلکواریانس استفاده گردید نتایج پژوهش حاکی از اثر بخشی اسباب بازی های محقق ساختهبر هوش هیجانی دانش آموزان بود