نویسندگان:
علیرضا اعرافی1 ، علی کامرانی2 .1جامعه المصطفی العالمیه
2دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند
چکیده فارسی: افسردگی از جمله اختلالاتی است که در دوره ی نوجوانی رشد چشم گیر پیدا می کند هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی مداخله آموزش ذهن آگاهی بر اندیشه پردازیخودکشی در نوجوانان دارای علائم افسردگی بود جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزاندوره متوسطه اول دارای علائم افسردگی شهر کرمان در سال ۱۴۰۰ بود به منظور نمونهابتدا تعداد ۳۰ نفر از نوجوانان دارای علائم افسردگی بر اساس پرسشنامه افسردگی بک ۱۹۹۶ شناسایی و در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزینشدند پس از اجرای پیش آزمون مداخله بر روی گروه آزمایش صورت گرفت و در این مدتگروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اندیشه پردازیخودکشی بک ۱۹۸۷ استفاده شد داده ها با استفاده از نرم افزار spss ۲۴ و آزمون هایآماری کواریانس یک متغیری و چند متغیری تحلیل شدند یافته ها نشان داد درمان روانپویشی کوتاه مدت به طور معناداری باعث کاهش اندیشه پردازی خودکشی در نوجواناندارای علائم افسردگی می شود