نویسندگان:
زینب امیری1 ، علی اقبالی2 ، سولماز مفسر3 ، لیلا اقبالی4 .1علامه طباطبایی
2استادیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران
3کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
4آموزگار دانش آموزان با نیاز ویژه
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی بر بهزیستیمدرسه و هیجان های تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر اردبیل انجام شد روشپژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماریشامل کلیه دانشآموزان ابتدایی پایه ششم بود برای انتخاب نمونه ۴۰ نفر از دانش آموزاندختر پایه ششم ابتدایی بصورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۲۰ نفر و کنترل ۲۰ نفر جایگزین شدند گروه آزمایش، به مدت ۱۰ جلسه ۴۵ دقیقه ایآموزش دیدند گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد برای جمع آوری داده ها ازپرسشنامه های بهزیستی مدرسه و هیجانات تحصیلی استفاده شد داده های بدست آمدهبا روش تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شدند نتایج نشان داد، آموزش برنامه یادگیریاجتماعی هیجانی بر بهزیستی مدرسه و هیجان های مثبت و منفی تحصیلی موثر است